Chociaż
koła dwumasowe
są stosowane w konstrukcji samochodów od wielu już lat, to jednak powszechne ich wykorzystanie przez producentów i koncerny samochodowe obserwujemy od ostatniego okresu czasu. Istotą tego podzespołu jest tłumienie drgań skrętnych generowanych przez silnik w dolnym zakresie jego pracy. Zważywszy na budowę dwumasy trzeba pamiętać o tym, że istotą realizowania przez koło funkcji tłumienia wspomnianych drgań jest zastosowanie specjalnych sprężyn łukowych znajdujących się we wnętrzu koła dwumasowego. Koło takie z jednej strony jest przykręcone do wału silnika, a z drugiej strony współpracuje z dociskiem sprzęgła i tarczą. Obydwie masy tworzące koło są ze sobą połączone poprzez specjalne ułożyskowanie i istnieje możliwość wzajemnego obracania się tych dwóch mas względem siebie o pewien określony kąt. Obrót ten wymaga jednak pokonania pewnego oporu tworzonego przez sprężyny i to jest właśnie istotą działania koła. Drgania skrętne są absorbowane przez te właśnie elementy i dlatego właśnie sprężyny łukowe wyeksploatowane po wielu latach użytkowania w aucie nie pochłaniają w sposób właściwy energii i drgań, przez co koło dwumasowe daje różnego rodzaju objawy niesprawności. Nie ma możliwości, aby usterkę wyeliminować w jakikolwiek inny sposób, niż poprzez zastąpienie koła dwumasowego podzespołem nowym, lub poprzez jego regenerację.
Kierowcy bardzo często zastanawiają się nad wyborem wariantu rozwiązania problemu i bardzo często jest tak, że cena nowego koła dwumasowego, tarczy oraz docisku są na tyle wysokie, że kierowca nie będzie w stanie rozwiązania takiego zaakceptować. Z pomocą może przejść oferowana przez nas regeneracja kół dwumasowych, która sprawia, że element ten odzyska swoje pełne walory techniczne i sprawność użytkową. Finalnie dla kierowcy będzie to oznaczało, że nie będzie znaczenia, czy zamontujemy nowe koło dwumasowe, czy też podzespół zregenerowany. Obydwa te elementy będą miały dokładnie taką samą żywotność i uzyskają zbliżony przebieg. Oczywiście z punktu widzenia kosztów regeneracji rozwiązanie takie jest znacznie bardziej atrakcyjne, niż kupno nowej dwumasy. Jednak z pewnością nie ma sensu kupowania używanych kół dwumasowych. Wiąże się to z faktem, że element ten pracuje w sposób mechaniczny i z każdym przejechanym kilometrem podlega zużyciu. Zjawisko to jest całkowicie normalne i naturalne i nie ma możliwości wyeliminowania go. Kupując używane koło dwumasowe nabywamy element już w jakimś stopniu zużyty i wyeksploatowany. Często jest tak, że zużycie dwumasy kupionej na szrocie jest większe, niż dotychczas posiadanego podzespołu. Z tej właśnie przyczyny warto jest pamiętać o tym, że jedynie kupno części nowej lub regeneracja koła dwumasowego dotychczas posiadanego rozwiążą problem skutecznie i na długo.Postęp techniczny w dziedzinie motoryzacji w obecnych czasach następuje dość szybko, a konstruktorzy i producenci samochodów właściwie nieustannie starają się wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania techniczne w wytwarzanych pojazdach. Przykładem tego może być dwumasowe koło zamachowe, które niegdyś występowało dość sporadycznie.
Współcześnie jednak, praktycznie trudno jest spotkać samochód z silnikiem zasilanym olejem napędowym bez tegoż właśnie elementu układu przeniesienia napędu, co więcej – koło dwumasowe pojawia się coraz częściej w samochodach z silnikami spalinowymi.
Niewątpliwie dwumasowe koło zamachowe zwiększa komfort jazdy, tłumi drgania generowane przez silnik powodując, że przemierzanie kilometrów samochodem jest bardziej przyjemne. Niestety element ten jest dość awaryjny na tle innych podzespołów samochodu i na domiar złego koszt nowego koła dwumasowego jest dość znaczny. Chcą wymienić dwumasę warto skorzystać z usług dobrego mechanika samochodwego, najlepiej takiego, o którym mamy przekonanie, że jest dobrym fachowcem.
Na części używane nie można tutaj zbytnio liczyć z uwagi na fakt, że koła zdemontowane z innych aut praktycznie nadają się jedynie do naprawy lub na złom – choćby z uwagi na fakt, że wymiana koła dwumasowego wiąże się z wymontowaniem z samochodu skrzyni biegów – w razie założenia koła używanego ponosimy wysokie ryzyko, że w dość krótkim czasie trzeba będzie dwumasę ponownie wymienić, oczywiście ponosząc ponownie koszt demontażu i montażu skrzyni biegów.
Tak więc jeśli już mamy problem z kołem dwumasowym pozostają nam dwa rozsądne rozwiązania. Pierwszym jest zakup nowego zestawu sprzęgła, co niekiedy może oznaczać wydatek kilku tysięcy złotych. Drugie wyjście to
regeneracja koła dwumasowego
wraz z tarczą sprzęgła i dociskiem. Rozwiązanie takie jest znacznie tańsze, niż nowa część, a pod względem żywotności nie ustępuje wcale części nowej fabrycznie. Dla porządku można jeszcze dodać, że niektórzy kierowcy w poszukiwaniu pozornych oszczędności dają się skusić na założenie sztywnego sprzęgła ale jest to jedynie wyjście chwilowe, mogące wielokrotnie zwiększyć koszty albowiem jednym z zadań koła dwumasowego jest ochrona skrzyni biegów przed drganiami przenoszonymi z silnika – jeśli więc usuniemy spomiędzy silnika i skrzyni biegów element tłumiący drgania w postaci koła dwumasowego, możemy niemalże być pewni, że wkrótce pojawią nam się problemy ze skrzynią biegów.
Oczywiście każdy użytkownik auta sam podejmuje decyzję i sam również później ponosi ich konsekwencje. W świetle powyższych rozważań, wydaje się, że chyba najtańszym i najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja koła dwumasowego
(wraz z tarczą i dociskiem).